Omgeving

Onderwerp schooljaar 2010-2011: omgeving; schoolplein, kleuterplein, daktuin; hoe kunnen we het nog leuker maken?


Waarom aandacht voor de schoolomgeving?

  • Uit onderzoek blijkt dat 24% van tijd in de kleutergroepen en 21% van de tijd in de hogere groepen ingevuld wordt als pauze.
  • Verder blijkt dat ontwerp en beheer van de schoolomgeving een aantoonbaar effect heeft op kinderen en jongeren.

De schoolomgeving wordt voor veel verschillende doelen gebruikt. Ruimte om te spelen en leren omgaan met elkaar. Daarnaast kan de omgeving aanknopingspunt zijn voor diverse lessen en onderzoek in de schoolomgeving aan bijvoorbeeld weer & klimaat, water, bodem en lucht.

Wat gaan we doen in de leerlingenraad?

Er zijn drie werkgroepen schoolplein, kleuterplein en daktuin.


Bijzondere lessen in 2011:

1. een gastles van een studente aan de opleiding tuin & landschapsinrichting die van alles heeft verteld over haar onderzoek naar (school)tuinen bij basisscholen. 

2. een 'masterclass' websites bouwen in Google sites. Binnen een uur heeft de leerlingenraad de basis gelegd voor deze website.

SelectionFile type iconFile nameDescriptionSizeRevisionTimeUser